Saturday, October 10, 2009

Salam kepada diri ini, semoga diri ini sentiasa sentiasa membuat amalan yang diredhai oleh Allah S.W.T… malah tidak juga tinggal amalan yang membuatkan diri bertaqarub kepada Allah Yang Maha Esa…

Wahai diri…
Cinta mu hanyalah untuk Allah S.W.T
Bukanlah cinta manusia yang patut engkau kejari…
Tetapi Cinta Ilahi yang patut kejari…
Kerna Cinta Ilahi tiada penghujungnya…
Akan tetapi, Cinta manusia akan padam…
Ikhlaskan dirimu dalam bertaqarub kepada Allah…
Jangan dikejari cinta pemuda yang tiada jaminan…
Tetapi kejarilah cinta Allah yang sentiasa berbalas….
Saat ini…
Diri ini sentiasa resah dan bersalah…
Kerna hati ini telah dikelirukan dengan cinta kepada insan lelaki…
Selama ini aku menjaganya dari mencintai lelaki…
Namun sekarang…
Hati aku bergetar tanpa sebab…
Tanpa suara, tanpa tanda, tanpa kesan…
Ia terbit dalam hatiku yang kecil ini…
Layakkah aku menerima kehadiran perasaan ini?
Sedangkan tika ini aku mahu mencari ketenangan dgn mencintai Allah…
Perlukah ada cinta lain tika aku mengejar cinta Allah..
Betapa dosanya aku, kerna telah melalaikan hati sendiri…
Biarpun...
Tiada kata-kata yang diluahkan…
Tiada perbuatan yang mengambarkan…
Tiada tanda untuk ditunjukkan…
Hati ini masih berdebar-debar…
Tatkala menghadapi situuasi begini…
Aku hamper tewas dengan diri sendiri…
Saat ini…
Aku rasa rendahnya nilai diri ini…
Kerna aku mengingatkan orang lain agar menjaga hati…
Tetapi aku juga telah jatuh ke gaung yang sama…
Apa yang telah aku lakukan pada diri ini?
Sesungguhnya aku telah menzalimi hati ini…
Dengan cinta kepada pemuda soleh itu…
Tetapi siapalah aku untuk mendapat cintanya…
Kerna sudah pasti cintanya,
Untuk wanita yang mencintai Allah dengan sepenuh jiwa…
Akan tetapi aku…
Dugaan sekecil ini pun aku tidak mampu tempis,
Ketika aku mencari cinta Allah…
Wahai hati… Sedarlah…
Kerna engkau tidak akan dapat apa yang engkau mahu…
Allah tahu apa isi kandungan hatimu…
Allah tahu engkau beribadah kepadaNYA,
Semata-mata untuk mendapat ganjaran yang berlebihan,
Bukan kerna cintamu kepadaNYA yang Maha Esa…
Tika ini, berapakah nilai dirimu di mata Allah???
Betapa rendahnya nilai iman aku tika ini…
Janganlah engkau bermimpi untuk memasuki jannah…
Kerna, itu adalah tempat suci…
Hanya untuk kekasih Allah yang betul2 mencintainya…
Bukan seperti engkau yang berpura-pura menjadi kekasihNya…
Demi mendapat kekasih yang engkau kasihi, iaitu Lelaki…
Apakah kelayakanmu untuk mendapat segala nikmat ini…
Jika hatimu bergetar berhadapan dengan lelaki soleh itu…
Wahai hati sedarlah… bangkitlah dari tidurmu…
Tidurmu dari mencintai lelaki soleh itu…
Sesungguhnya takdir Allah menemukanmu dengannya…
Semata-mata untuk menguji keteguhan hatimu kepada Allah…
Sedarlah wahai diri!!!
Ya Allah Berikanlah aku kekuatan melawan perasaan ini…

Terbit dari hati,
Nur ikhwanul Hisan
Pejuang yang mencari keredhaan Ilahi

No comments:

Post a Comment